Lekkasje i Sea&Sea YS-D1 blitz

by Tor Inge Leidland
in Dykking
Kokte batteri YS-D1

Forrige uke fikk jeg lekkasje i batterirommet til en av mine Sea&Sea YS-D1 blitzer for andre gang. Jeg har alltid vært nøye med å smøre original smøring) og rengjør o-ring på batteri lokket. Hva annet kunne være problemet ?  

Heldigvis er batterirommet delvis vanntett. Blitzen tar ikke skade av noen dråper vann i batterirommet, men batteriene blir raskt ødelagt. Resultatet er batterier som lekker og koker, det gjelder å få de ut raskest mulig. Sea&Sea anbefaler å erstatte batteri lokket etter en lekkasje. Men hvorfor ? Sannsynligvis har jeg svaret på det.
Første gang jeg fikk lekkasje byttet jeg o-ring. Men på neste dykk, skjer det samme igjen. To sett med nesten nye eneloop pro batteriets er nå ødelagt. Jeg bestilte en ny kork, blitzene var nå vanntett igjen. Jeg begynte å lure på hva som var galt med det gamle lokket,  o-ringen kunne ikke forårsake problemet den hadde jeg jo skiftet. Jeg bestemte meg for å demontere lokket.. 

Original Sea&Sea batteri lokk til YS-d1 og YS-d2 

 Her har jeg pirket av "Caution" klisteret, under kommer 3 skruer frem.

 Skruene løsnet og dekselet for utblåsnings ventilen synes. Som det vises på bildet er det mye sand og smuss på o-ring. 

 Låseringen løftet av, under kommer en tynn blå o-ring til syne. Den har nok ingen tetttings funksjon. Mer sand og smuss 

 Fjæra plukket ut, i bunnen kan du se (den grå i midten) en liten metallplate som tetter mot en o-ring under. Dette er hoved tetningen til utblåsnings ventilen.

 Metallplata fjernet , her kan du se o-ringen den tetter mot.et lite sand eller salt korn her vil føre til lekkasje. Detter er sannsynligvis hovedårsaken til min lekkasje.

O-ring, plate til utblåsnings ventil, fjær, o-ring for beskyttelse, beskyttelses lokk.

Batteri lokket i deler.

Min konklusjon etter demontering er at det må ha kommet noe sand eller salt på o-ringen til utblåsnings ventilen, som igjen har ført til lekkasje. Kanskje er dette et svakt punkt eller en dårlig ingeniør kunst på Sea&Sea blitzene. Jeg forstår også nå hvorfor de anbefaler å bytte lokket etter en lekkasje. Jeg kommer garantert til å ta en sjekk på den andre blitzen min også, dette kan sannsynligvis hindre meg i flere kokte batteri. Bedre føre var.